Aksariyat umumta’lim maktablarida o‘quvchilar bitta sinfda o‘rtacha 31 nafarga yetgan. Shaharlarda esa 40-45 nafar bola o‘tirgan sinfni ko‘rsak ham ajablanmaymiz. Vaholanki, Vazirlar Mahkamasining qarori bilan 2017-yilda tasdiqlangan umumiy o‘rta ta’lim to‘g‘risidagi nizomda sinfda o‘quvchilar soni 35 nafardan oshmasligi belgilangan.
Psixologlarning ta’kidlashicha, sinfdagi o‘quvchilar soni nazariyada 25 nafardan oshmasligi kerak, lekin nizomda 35 nafar, amalda esa undan ortiq. Bu og‘riqli mavzu haqida gap boshlar ekanmiz, mas’ullar bir necha yillardan buyon yig‘ilib qolgan muammolar haqiqatdan ham ko‘pligini, ta’lim va tarbiyaga hech kim befarq emasligini bildiradi. Kuni kecha Oliy Majlis Qonunchilik palatasida so‘zga chiqqan Bosh vazir o‘rinbosari – Iqtisodiy taraqqiyot va kambag‘allikni qisqartirish vaziri Jamshid Qo‘chqorov bu yil maktablarni 500 ming nafar bola bitirganini, birinchi sinfga esa qariyb 700 ming bola kelayotganini aytib o‘tdi.
Xo‘sh, bu yil maktablarni 500 ming nafar yigit-qiz bitirib, o‘rniga 700 ming nafar bola kelar ekan, shu bir yil ichida nechta maktab qurildi?
Xalq ta’limi vazirligi saytidagi statistik ma’lumotlarga ko‘ra, oxirgi besh yil ichida maktablar soni bor-yo‘g‘i 437 taga – 2016-yildagi 9692 tadan 2021-yilda 10129 taga ko‘paygan. 2021-yilgi ma’lumotlarga ko‘ra, jami maktablar loyihaviy quvvati 5,06 million kishini tashkil qiladi. Ammo mamlakatda o‘quvchilar soni (6,24 million nafar) sezilarli darajada oshibketgan. 2022–23-o‘quv yilida 700 ming nafar bola birinchi sinfga qabul qilinmoqda. Demak, bolalarning maktablarda minimal standartlarga muvofiq, o‘qishlari uchun ular sig‘imini 1,2 milliontaga kengaytirish kerak.
2022-yilda davlat tomonidan 410 milliard so‘mlik 40 ta maktab qurish rejalashtirilgan. Bu o‘tgan yilgidan deyarli ikki baravar ko‘p, ammo bu maktablarda joy yetishmasligi muammosini hal qilish uchun hali ham yetarli emas. Yangi maktablar qurilishining bunday sur’ati bilan sinflarning to‘lib-toshganligi va kamsig‘imlik muammosini qisqa vaqt ichida hal qilib bo‘lmaydi. Xususan, ta’lim muassasalari quvvatini 1,2 million kishiga kengaytirish uchun har biri 1200 o‘rinli shartli 1000 ta maktab qurish zarur. Yiliga 40 ta maktab qurilsa, muammoni hal qilish uchun 25 yil kerak bo‘ladi (agar o‘quvchilar soni o‘zgarmasa, biroq bu raqam yildan yilga oshib boradi).
Shu ketishda davom etsa, 2024-yilga borib maktablarning sig‘imidan ortiqcha bo‘lgan o‘quvchilari qariyb 1,7 million nafarga yetishi mumkin. Bunday tendensiyaning kuzatilishiga maktab o‘quvchilari soni tez ko‘payib borayotgani emas, balki hukumatning nihoyatda kam maktablar qurishni rejalashtirayotganligi asosiy sabab hisoblanadi.
Misol uchun, keyingi uch yilda maktab o‘quvchilari soni yiliga o‘rtacha 170 mingtadan oshib boradi. Ammo maktablarning quvvati keyingi yilda 20 mingtaga, 2023-2024-yillarda esa mos ravishda 14 hamda 16 mintaga oshirilishi rejalashtirilgan. Boshqacha aytganda, maktablarning sig‘imi ortishi o‘quvchilar soni ortishidan 10 marta sekinroq o‘sishi rejalashtirilmoqda.
BIR SINFDA 12 BOLA
Modomiki, biz rivojlangan davlatlar safidan o‘rin olishga intilayotgan ekanmiz, yoshlarga bilim berishda o‘sha davlatlardan o‘rnak olishimiz kerak. Yaponiyada bir sinfda 12 nafar, ixtisoslashtirilgan maktablarda esa 9 nafar bola tahsil olar ekan.
Ta’lim sifati reytingida yetakchilik qiladigan Skandinaviya mamlakatlarida bitta sinfda 19-20 nafardan o‘quvchi jamlanadi. O‘quvchilarni to‘laqonli qamrab olish maqsadida bitta sinfga asosiy fan o‘qituvchisidan tashqari yordamchi pedagog ham kiradi. Maktablarda o‘rta hisobda 400 nafar o‘quvchi ta’lim oladi, 40-45 nafar pedagog kadr mavjud. Demak, har bir o‘qituvchiga 10 nafardan bola to‘g‘ri keladi.
Jahon ta’lim tizimi reytingida yetakchi o‘rinlarda turadigan Finlandiya maktablarida 25 nafar o‘quvchiga fanni ikkita o‘qituvchi bo‘lib o‘tar ekan. Bu yerdagi davlat maktablarida har bir o‘quvchi uchun individual ta’lim va rivojlanish rejasi tuziladi.
AQSh va Kanada maktablarida ham bitta sinfda o‘quvchilar soni o‘rtacha 15-20 nafarni tashkil qiladi. Ta’lim tizimi dunyo hamjamiyati tomonidan e’tirof etiladigan Singapur maktablarida ham bir sinfda o‘rtacha 20 nafar o‘quvchi tahsil olar ekan.